دود حاصل از سوختن جنگل ها و مزارع اثرات مضر فوری بر سلامتی افراد دارد

24ژوئن 2020 - طبق تحقیقات جدید دانشکده جمعیت و سلامت عمومی در دانشگاه بریتیش کلمبیا، قرار گرفتن در معرض دود آتش سوزی جنگلها و مزارع بر سیستم تنفسی و قلبی عروقی بدن تأثیری فوری می گذارد.

در مطالعه‌ای که امروز در Environmental Health Perspectivesمنتشر شد، محققان دریافتند که قرار گرفتن در معرض سطح بالای ذرات ریز در فصول آتش سوزی در بریتیش کلمبیا با افزایش شانس اعزام آمبولانس برای مشکلات تنفسی و قلبی عروقی، فقط یک ساعت بعد از قرار گرفتن در معرض این دود همراه است. محققان دریافتند که در بین مبتلایان به دیابت، شانس عوارض سلامتی در طی 48 ساعت پس از قرار گرفتن در معرض دود آتش سوزی افزایش یافته است.

جیایون آنگلا یائو، نویسنده اصلی این تحقیق- که پایان نامه ی دکترای او در دانشکده جمعیت و بهداشت عمومی UBC است-، می گوید: ما مدت هاست که در مورد اثرات مضر سلامتی دود آتش سوزی طبیعت وحش(wildfire) می دانیم، اما تاثیر سریع دود حاصل از این نوع آتش سوزی ها بر سیستم تنفسی و قلب و عروق، یک موضوع هشدار دهنده است. همچنین تأثیرات حاد آن بر افراد دیابتی برای ما نسبتاً جدید بود.

مواد ذره ای که به آن آلودگی ذرات یا particle pollution نیز گفته می شود از قطعات ریز گرد و غبار ، خاک و دود موجود در هوا تشکیل شده است. در حالی که ذرات بزرگتر می توانند چشم و گلو را تحریک کنند، ذرات ریز خطرناک تر هستند زیرا می توانند به قسمت های عمیق ریه ها رسیده و حتی وارد جریان خون شوند.

برای این مطالعه، محققان از مدل سازی آماری برای ارزیابی رابطه ی بین اعزام آمبولانس، ارزیابی پیراپزشکی و بستری در بیمارستان به دلیل مشکلات تنفسی، گردش خون و دیابت با میزان ذرات ریز در فصول آتش سوزی در بریتیش کلمبیااز سال 2010 تا 2015 استفاده کردند. در کل بیش از 670،000 تماس اعزام آمبولانس از بیش از 500000 نفر در این مطالعه بررسی گردید.

محققان می گویند: شواهد بدست آمده از این مطالعه، شواهد قبلی محدود در مورد اثرات مضر و سریع قرار گرفتن در معرض دود ناشی از آتش سوزی بر سلامت را تایید کرد. این یافته ها به خصوص هم اکنون در طول همه گیریCOVID-19 به موقع منتشر شده است، زیرا آلودگی هوای ناشی از دود آتش سوزی می تواند عفونت های ویروسی را سبب شوند که تاثیر آنها بر سیستم های تنفسی و قلبی و عروقی شدیدتر باشد.

محققان می گویند: با نزدیک شدن فصل آتش سوزی در بریتیش کلمبیا، تحقیقات آنها بر نیاز به اقدامات سریع بهداشت عمومی بمنظور محدود کردن مواجهه با دود حاصل از آتش سوزی، تأکید دارد.

یائو می گوید: این مهم است که همه افراد برای جلوگیری از وقایع ناشی از استنشاق دود آتش سوزی خود را آماده کنند، به ویژه کهCOVID-19 ، هنوز یک تهدید جدی برای سلامت عمومی در بریتیش کلمبیااست. وی ادامه داد: به ویژه همه ی كسانی كه به بیماری قلبی و ریوی و دیابت مبتلا هستند، آسیب پذیرتر می باشند و باید خرید دستگاه های تصفیه كننده ی هوا را مد نظر داشته باشند و از داشتن داروهای كافی در خانه مطمئن شوند.

این مطالعه توسط برنامه ی پیوند شورای تحقیقات استرالیا و انجمن ریه بریتیش کلمبیا پشتیبانی شده است.

منبع:

Environmental Health Perspectives, 2020; 128 (6): 067006 DOI: 10.1289/EHP5792

www.sciencedaily.com/releases/2020/06/200624100045.htm